سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403  
اخبار
1402/6/31 جمعه
✔️ عکس نگاشت؛
✔️ اولین همایش روسا و مسئولان بین‌الملل دانشگاه‌های منتخب کشور با عنوان دیپلماسی علمی و فناوری در سیاست خارجی، ظرفیت‌ها و رویکردها در وزارت امور خارجه

.


✔️🍃 حضور دکتر تقی زاده رئیس دانشگاه پیام نور، دکتر علم الهدی مشاور عالی و دکتر آقایی رئیس مرکز امور بین الملل دانشگاه در اولین همایش روسا و مسئولان بین‌الملل دانشگاه‌های منتخب کشور با عنوان "دیپلماسی علمی و فناوری در سیاست خارجی، ظرفیت‌ها و رویکردها" در وزارت امور خارجه 
 
این نشست که صبح امروز در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه و با حصور وزرای علوم، امور خارجه و بهداشت و درمان برگزار شد، میزبان جمعی از روسا و مسوولان بین الملل دانشگاه های منتخب کشور بود.

در ابتدای نشست خانم دکتر خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده به ایراد سخنرانی پرداختند. خزعلی از برگزاری نشست روسای زن دانشگاه های جهان در آینده نزدیک در ایران خبر داد. 
علیرضا کوهکن، مشاور وزیر در امور دیپلماسی علمی و فن آوری در این نشست، دیپلماسی علمی را بازوی توانمند دیپلماسی عمومی و سیاسی برشمرد و خواستار توسعه بیش از پیش آن شد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی نیز با اشاره به حضور کمتر از ۱ درصد دانشجویان خارجی در قالب بورسیه در کشور، به ظرفیت های بزرگ اقتصادی در این بخش اشاره و خواستار رفع برخی موانع در موضوع روند صدور مجوز های تحصیلی شد. 
دکتر بیگدلی معاون امور کنسولی وزارت امور خارجه با تشریح سیاست همسایگی، به عنوان سیاست غالب وزارت امور خارجه، رفع نگاه بسته نسبت به روابط خارجی، برجسته سازی نیاز رجوع دیگران به جمهوری اسلامی و تعیین سهم علوم و دانش در قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران را ابزارهای تحقق دیپلماسی موفق علمی برشمرد.  

دکتر حدادی اصل، رئیس مرکز همکاری های بین الملل وزارت عتف و دکتر داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان از دیگر سخنرانان این نشست بودند که بر ترسیم نقشه راه و هماهنگی های بیشتر وزارت های علوم و امور خارجه در موضوع جذب دانشجوی خارجی تاکید نمودند. 

خانم دکتر جمیله اعلم الهدی، همسر رئیس جمهور که میهمان ویژه این نشست بود در سخنانی مزیت نسبی اکوسیستم علمی کشور را همراهی علم و اخلاق برشمرد و آن را برگرفته از ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی دانست که در دنیای امروز هویتی بی نظیر و منحصر به فرد محسوب می شود. 
خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری همکاری با ایرانیان خارج از کشور، تولیدات دانش بنیان در کشورهای دوست و ایجاد فرصت های سخت و نرم افزاری جدید در کشورهای دوست را از اولویت های این صندوق برشمرد و از آمادگی برای توسعه همکاری های علمی و بین المللی صندوق خبر داد.
دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری در این نشست ضمن برشمردن راهبردهای وزارت عتف در توسعه تعاملات بین المللی، از تهیه و تدوین دستورالعمل تعاملات ملی و بین المللی، دستورالعمل پژوهانه و جذب نخبگان خارج از کشور خبر داد که در آینده نزدیک ابلاغ خواهند شد. دکتر زلفی گل با اشاره به سختی های پیش روی استادان در استفاده از فرصت مطالعاتی، خواستار همکاری بیش از پیش وزارت امور خارجه و دستگاه های مربوطه و موضوع تامین ارز در این رابطه شد.
دکتر عین الهی، وزیر بهداشت درمانن و آموزش پزشکی نیز مهمترین رویکرد در دیپلماسی علمی را حفظ منافع ملی و توسعه آن دانست و سیاست وزارتخانه مطبوعش را حفظ قدرت نرم جمهوری اسلامی در حوزه بهداشت و درمان در تعاملات علمی و بین المللی دانست. 
دکتر امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشور نیز با اشاره به این مطلب که تلاش نموده با انتخاب دستیار ویژه دیپلماسی علمی و سایر اقدامات سهم دانشگاه ها را در وزارت مطبوعش افزایش دهد از راه اندازی سامانه تردد ایرانیان خارج از کشور، پنجره وتحد کنسولی با میز خدمت ویژه اساتید خبر داد و از آمادگی این وزارتخانه و نمایندگی های آن در سایر کشورها برای برگزاری سفرهای رسمی علمی و هماهنگی های لازم خبر داد. 
در حاشیه این نشست هیات شرکت کننده دانشگاه پیام نور به سریرستی شریاست دانشگاه، ملاقات هایی سودمند با وزرا و همتایان خود در سایر دانشگاه ها داشتند و در این ملاقات ها به تبادل دستآوردها و تجربیات پرداختند.
    

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر