پنجشنبه 9 فروردین 1403  
پژوهش و فناوری
1397/7/18 چهارشنبه
مجلات جعلی و تقلبی
راه های شناسایی مجلات جعلی و تقلبی

.




راه های شناسایی مجلات جعلی و تقلبی

 

روش‌های مختلفی برای فهمیدن اینکه آیا یک مقاله جزو مجلات جعلی و تقلبی هست یا نه، وجود دارد. یکی را آن جستجوی مجلات در سایت تامسون رویترز (اینجا) و جستجوی نام مجله است. اما ساده ترین راه جستجوی نام مجله در گوگل هست.


امروزه، وجود مجلات جعلی (fake) یا جعلی (hijacked) گریبان گیر بسیاری از پژوهشگران شده است. در واقع، بسیاری از سایت ها و ژورنال ها با وانمود به داشتن مجلات معتبر، برخی از پژوهشگران ساده لوح را در دام خود گرفتار می کنند و با ا ارائه پذیرش های فوری و ایمپکت فکتورهای ساختگی پژوهشگران را وسوسه کرده  و هم هزینه های هنگفتی از آن ها می طلبند، هم زمان آن ها را اتلاف کرده و هم از مقاله های آن ها به نوعی سرقت ادبی می کنند. این نوع مجلات، علاوه بر کلاهبرداری و سودجویی در واقع باعث اضمحلال اعتبار علمی نیز می شوند ومتاسفانه تعداد این گونه مجلات بیش از پیش رو به افزایش است. بنابراین، ضروری است تا به منظور اطلاع از چنین کلاهبرداری های به روز علمی، مجلات تقلبی و جعلی را شناسایی کرده و هزینه، پول و مقاله خود را به باد فنا نگیرید. قبل از ارائه راهکارهای حل این مشکل و مقابله با چنین کلاهبرداری هایی، لازم است تا ابتدا تعریفی از مجلات جعلی یا تقلبی را بیان کنیم:

مجلات تقلبی یا جعلی، مجلاتی هستند که اسم و علامت علمی یک مجله معتبری را جعل کرده و درصدد سودجویی از فرهیختگان، اساتید و دانشجویان هستند. این نوع مجلات اساسا از نام یک مجله معتبر بدون وبسایت سوء استفاده کرده و در واقع وب سایت آن ها را طراحی کرده و تظاهر به وب سایت معتبر و اصلی می کنند.

این کلاهبرداری ها به نوعی جرم سایبری محسوب می شوند که پیگیری های قانونی و عواقب خاص خود را به دنبال دارد. ولی قبل از گیرافتادن در دام چنین مجلاتی، باید آکاهی های لازم را در این خصوص کسب کرده و خود را از گزند چنین افراد و وب سایت هایی در امان نگه دارید. اما چگونه می توان به تقلبی بودن چنین مجلاتی پی برد. در زیر به چند راه حل و راهکار اشاره می شود لطفا همه مطالب را با دقت بخوانید تا قربانی بعدی شما نباشید:

1.      اسم مجله را به طور کامل در گوگل جستجو کنید. یعنی فقط یک یا چند کلمه اصلی را جستجو نکنید بلکه تک تک لغات اسم و عنوان مجله را به صورت کامل در گوگل درج کنید.

2.      اگر اسم ادیتور مجله را می دانید، اسم ادیتور را نیز در گوگل جستجو کنید.

3.      وبسایت این گونه مجلات معمولا خیلی شبیه به مجلات اصلی طراحی می شوند و فقط ممکن است در یک حرف متفاوت از هم باشند، پس وبسایت این گونه مجلات را با دقت زیاد بررسی کنید تا دچار اشتباه نشوید.

4.      برخی از مجلات جعلی، انواع مقالات علمی و تخصصی را در حوزه های مختلف می پذیرند در حالی که مجلات معتبر معمولا در یک حوزه اختصاصی فعالیت می کنند.

5.      این گونه مجلات معمولا در بخش آرشیو خود، انبوهی از مقالات چاپ شده را دارند تا به نوعی اثبات کنند که جزو مقالات جعلی نیستند ولی شما می توانید عنوان یکی از مقالات را جستجو کنید و مطمئن شوید که قبلا در مجله ای به چاپ رسیده است یا نه. این نشان می دهد که این گونه مجلات حتی مقالات را نیز می توانند از ژورنال های معتبر کپی کرده و یا به بیان بهتر سرقت نموده و تلاش می کنند که خود را معتبر جلوه دهند.

6.      قدمت تاسیس وب سایت مجلات نشانه بارز جعلی بودن یا نبودن آن ها می باشد.تاریخ تاسیس وب سایت مجلات جعلی یا تقلبی معمولا به چند سال گذشته برمیگردد.

7.      بسیاری از این مجلات به منظور جذب پژوهشگران، ایمیل خود را به آن ها می دهند، در حالی که مجلات معتبر به هیچ عنوان به کسی ایمیل خود را نمی دهند.

8.      برخی از این گونه مجلات ISSN ندارند.

9.      برای جستجوی مجلات معتبر می توانید از نشانه های اینترنتی زیر برای هر یک از مجلات استفاده کنید:


 ISI:: http://ip-science.thomsonreuters.com

 ISC: http://www.isc.gov.ir

 Scopus: http://www.scimagojr.com

 Pubmed: https://www.nlm.nih.gov/bsd/serfile_addedinfo.html

 


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر